Як компанії ЄС оминають санкції, аби вести бізнес у Криму

Група журналістів із Москви, Дюссельдорфа, Брюсселя, Берліна і Парижа провели розслідування і з'ясували, що продукти для продажу у кримських магазинах двох європейських рітейлерів перевозять на півострів із Росії на поромі та через порт, на які поширюються санкції ЄС. За припущенням людей, що беруть участь у їхньому транспортуванні, компанії знаходять способи обійти економічні санкції проти Москви, які діють із 2014 року. Про це пише Politeka посилаючись на Reuters.
Продукти мережі магазинів німецького Metro («Метро») і французького Auchan («Ашан») продаються на прилавках місцевих дочірніх магазинів. Джерела агентства, які причетні до транспортування товарів, сказали, що прибувають вони поромом до порту Керчі. Європейським компаніям заборонили вести справи з поромною переправою і портом, які перебувають під санкціями ЄС, уведеними щодо Росії після анексії Криму.
Обидва рітейлера стверджують, що вони не порушують санкції, бо магазинами керують їхні російські філії, які не підпадають під дію санкцій ЄС.
Представник порту Керчі, відповідаючи на питання про «Метро» і «Ашані», сказав, що порт контролює лише доставку, але не вантаж. Представник поромної переправи заявив, що в них немає контрактів із «Метро» або «Ашан», і не знає, чи використовують вони паром.
Юристи ж заявляють, що транспортування товарів до Криму може перебувати в «сірій зоні» дії режиму санкцій, оскільки відносини між материнськими компаніями і субпідрядниками частенько складно визначити.
У коментарях в електронній пошті «Метро» і «Ашан» не заперечували, що їхні товари через паром і керченський порт потрапляють у їхні дочірні магазини у Криму. Представник «Метро» зауважив, що магазини «Метро» у Криму керуються незалежними російськими організаціями та співробітниками, які не підпадають під дію санкцій ЄС. За його словами, «Метро» «сповна усвідомлює і керується законами і правилами ЄС, і, в цьому конкретному разі, чинними санкціями». Представник «Ашан», у якого у Криму є один магазин, також запевнив, що компанія завжди діє в рамках законодавства, включаючи рішення Європейського Союзу.
Тим часом, чиновник ЄС на умовах анонімності, коментуючи діяльність європейських рітейлерів у Криму, зазначив: «Це суперечить духу санкцій. Але за відсутності торгового ембарго, завжди є тонка грань між дотриманням і недотриманням».
А прес-секретар Європейської комісії Майя Кочьянчич, у якої запитали, чи не хвилює Брюссель недотримання санкцій, сказала, що здійснення санкцій є обов’язком держав-членів ЄС.
Французький уряд свій коментар не надав, а ось міністерство економіки Німеччини заявило, що не може прокоментувати конкретно, але наголосило, що порушникам санкцій ЄС загрожує покарання. У відомстві зазначили, що такі випадки, пов’язані з німецькою компанією, має коментувати Управління митних розслідувань Німеччини, проте воно відмовило в коментарі.
Санкції ЄС щодо Росії не забороняють європейським компаніям і громадянам вести бізнес у Криму. Вони обмежують деякі нові інвестиції і угоди з деякими конкретними людьми і організаціями, такими як «Поромна переправа» в Керчі – основним транспортним коридором між Росією і Кримом – і портом у Керчі. На думку низки транспортних компаній, що надають послуги «Ашан» і «Метро», джерел у російських філіях обох рітейлерів, а також західної харчової компанії, логістичні компанії забирають вантаж для магазинів у Росії.
Потім товари потрапляють до Криму на поромі, а звідти вантажівки доставляють його в місцеві магазини «Метро» і «Ашан». У Reuters немає доказів будь-яких виплат «Метро» або «Ашана» особам зі санкційного списку.
«Загалом європейські материнські компанії можуть бути притягнуті до відповідальності, якщо вони доручили їх місцевим філіям діяти в порушення санкцій», – водночас заявив партнер юридичної фірми Dentons Артем Жаворонков.
Наразі два магазини «Метро» є у веденні суб’єктів Metro Group Incorporated. За словами спікера групи, Metro Group не бере участі в «місцевих операційних деталях» магазинів.
Але коли репортер Reuters відвідав магазин «Метро» в Сімферополі в серпні, вона побачила на полицях італійський рис, європейський шоколад, кондитерські вироби і запаковані продукти – усі вони були імпортовані до РФ російським підрозділом «Метро», зареєстрованим у Москві. Джерело в Metro Group Logistic на умовах анонімності повідомило, що «Метро» укладає контракти з іншими транспортними компаніями, які завантажують товари на складах на півдні Росії і перевозять поромом до Криму. Такі угоди були підтверджені джерелами в компанії-постачальника «Метро» і однієї із транспортних компаній, яка бере в цьому участь – Transcargo.
За словами гендиректора Metro Group RP6 Олексія Корміліціна, компанія використовує логістичні фірми для організації перевезення вантажів до Криму, і їх «проінструктували не використовувати жоден об’єкт, що перебуває під санкціями, при поставці товарів». Він не відповів, як відбувається контроль виконання цієї інструкції.
У транспортних компаніях і джерела в російському «Ашані» зазначили, що в них діють аналогічні заходи. На полицях в «Ашані» Сімферополя, який також відвідав репортер Reuters, були консервовані фрукти і овочі, шоколад, кава, кетчуп, оливкова олія, крекери і заморожена піца – усі під торговою маркою Auchan-BIO. Представник «Ашан» сказав, що магазин перебуває під управлінням Auchan Retail Russia, російської філії компанії.
Компанія відмовилася відповісти на детальні питання Reuters про логістику поставок магазину.

"Виборча Україна"
Share on Google Plus